@Vi70, Писах си мнението през тапаталка и явно има ограничения за дължина, защото ми прецака последната част.
Първо, моделът с борсите и публичното предлагане на компаниите е този, който изисква всяка година печалбата на компаниите да расте. При растящо население и налични ресурси, както е било в миналото, този модел е бил движещата сила на прогреса и икономиката. Както и един много важен факт - населението масово е било бедно, до степен гладът да е бил постоянна заплаха т. е. живеели са на ръба на оцеляването.
Първият систематизиран икономически труд, този на Адам Смит се фокусира върху Богатството и просперитета на народите. Целта на икономиката и свързаните с нея напредък nа науката и обществото е била да се създаде достаръчно богатство, така че "всеки човек да живее охолно и да желае да защитава начина си на живот" - това е пт военните доктрини по онова време. Примери има в много документи: Декларацията за правата на човека, примерно.
В момента ситуацията отдавна е променена. В Западните общества (но не само) умират повече хора от преяждане, отколкото от глад; Икономиките отдавна произвеждат повече блага, отколкото имаме нужда. Усещането, че нямаме толкова блага, колкото ни се иска се дължи на два факта: 1. Неравномерно разпределение - богатството е съсредоточено в ръцете на до 5%.; 2. Нуждите се формират от огромни екипи от хора, с помощта вече и на алгоритми и Big data
Изпратено от POCO F2 Pro
Продължавам от предходното мнение, че да не ми затрие всичко.
В момента технологичните гиганти като Google и Facebook, примерно, съставят много точен продил на всеки потребител: само след 2 часа браузване те знаят в детайл повече неща, отколкото нашите родители. Като се почне от пол, сексуална ориентация, предпочитания за музика, политически пристрастия, любими цветове, места и т. н. И се стигне до това алгоритъма да предвижда какво би задържало вниманието ни, каква фейк новона би ни накарала да я приемем за истина, защото имаме предразсъдъци и емоции, които ще ни накарат да не се замислим и т. н.
В миналото цели институти са се занимавали с психологически експерименти; днес цели отдели с програмисти се занимават да вкарват тези открития в алгоритмите, но и в AI и machine learning. Модерната невропсихология широко прокламира идеята, че човекът няма свободна воля, а е поредица от биологични алгоритми. Щом има нещо предифинирано, подобно на компютърен код, значи той може да се хакне.
В заключение, днес маркетингът все повече създава потребности, а не ги открива. Научният напредък не е функция на манипулацията на потребителя, той вече се подчинява на планираните нужди на мегакомпаниите. А икономическият модел с растяща печалба всяка година, всяко тримесечие, ни води към изчерпване на ресурсите, замърсяване и глобални катаклизми, предизвикани от човека.
Пример, че компаниите дирижират положението е батерията в смартфоните. Всички иновации се насочват към автомобилите. Само някои минимални иновации като бързото зареждане...
Положението става все по-сложно за потребителя, който съзнава, че има все по-малко избор. Повечето хора, поради липса на цел в живота с охота прегръщат фалшивите "доктрини" на компаниите, чиито продукти купуват. Звучи обидно, може би нереалистично, но, дори не съм започнал да зачеквам темата какви методи се използват, за да се манипулират потребителите. Отвратителни са! Единственият начин да имаме шанс срещу цялата маркетингова машина се нарича възпитание, развитие на човешки ценности, предефиниране на консуматорския модел на потребление.
Темата е много дълга и не касае само Самсунг.
Изпратено от POCO F2 Pro
Cognosce te ipsum!
(Последна редакция: 2021-01-17, 10:12:20 от
kayovas.)